کاهش وزن افراد بالغ در هر سنی بر بهبود سلامت قلبی عروقی موثر است

 20 می 2014- کاهش وزن در هر سنی برای افراد بالغ با ارزش است زیرا دارای فواید قلبی وعروقی بلند مدت است، نتایج این تحقیق درمجله ی The Lancet Diabetes & Endocrinologyمنتشر گردید.

یافته های این تحقیق حاصل مطالعه ی تأثیر الگوی طولانی مدت تغییر وزن بر فاکتورهای خطر  قلبی عروقی درگروهی از مردان و زنان انگلیسی است که از بدو تولد (درمارس1946)تحت بررسی قرار گرفتند.

دانشمنداننشان دادند که هر چه مدت زمان افزایش چربی بدن در بلوغ طولانی تر باشد مشکلات مرتبط با قلب وعروق درمراحل بعدی زندگی بیشتر خواهد شد که از جمله میتوان به افزایش ضخامت دیواره ی رگ کاروتید، افزایش فشارخون سیستولیک وافزایش خطر ابتلا به دیابت اشاره کرد.

برای اولین بار این یافته ها  نشان داد کاهش نمایه ی توده ی بدنی بالغین از چاق به اضافه وزن یا از اضافه وزن به طبیعی، درهر زمان در طول زندگی، سبب کاهش مشکلات قلبی عروقی در آنها می شود حتی اگر مجدداً افزایش وزن یابند.

در این تحقیق از اطلاعات بدست آمده  از 1273 مرد و زن که درمطالعه  سازمان ملی شورای  پژوهش های پزشکی بریتانیا (NSHD)شرکت داشتند، استفاده گردید. شرکت کنندگان درسه گروه با وزن طبیعی، اضافه وزن یا چاق درکودکی ودر سنین 36، 43،53 و 60 تا 64 سالگی طبقه بندی شدند.

فنوتیپ قلبی عروقی بین سنین 60 تا 64 سالگی  با ضخامت اینتیما میدیای کاروتید  یا cIMT(یک نشانگر جایگزین برای حوادث قلبی عروقی) برای ارزیابی  تأثیر مدت زمان چاقی در طول  زندگی  بر فاکتورهای  خطر قلبی عروقی استفاده  گردید.

به گفته ی پرفسور Deanfieldنویسنده ی مقاله از دانشگاه کالج لندن UCL))دربریتانیا: مطالعه ی ما یک تحقیق بی همتا است زیرا مدت پیگیری شرکت کنندگان  در آن بسیار طولانی است  این مرحله بیش از 60 سال ادامه داشته است. این مدت طولانی پیگیری به ما اجازه می دهد اثر متوسط و واقعی تغییر وزن را ارزیابی کنیم.  یافته های ما  نشان می دهد که کاهش وزن درهر سنی می تواند فواید درازمدتی بر سلامت  قلب وعروق داشته باشد. این نتایج از استراتژیهای بهداشت عمومی و تغییرات شیوه ی زندگی که به افراد دارای اضافه وزن یا چاق کمک می کند تا درتمام سنین از وزن خود بکاهند، حمایت می کند.

Elizabeth Cespedesو Frank Huاز دانشکده ی بهداشت عمومی هاروارد درآمریکا نظر خود را درباره ی این تحقیق این طور بیان کردند: هر چند نتایج این تحقیق تشویق کننده است و کاهش وزن حتی گذرا دربزرگسالی دارای فواید قلبی عروقی است، اما تنها 2 درصد از شرکت کنندگان دراین مطالعه درگروه کاهش مداوم  BMIدربزرگسالی قرار می گیرند. اما این نتایج بر اهمیت حفظ وزن سلامت  و جلوگیری از اضافه وزن به عنوان  اولیت های برنامه ریزیبهداشت عمومی و سیاستهای بهداشتی  تاکید می کند. بهبود رژیم  غذایی و افزایش  فعالیت فیزیکی  اهرم های حیاتی برای حفظ وزن سلامت  در دراز مدت و جلوگیری از اضافه وزن در میانسالی و اوایل جوانی هستند. افراد مبتلا به اضافه می توانند بیشترین فواید سلامت را از طریق تغییر شیوه ی زندگی  نظیر افزایش فعالیت فیزیکی نسبت به افرادی که دارای  وزن طبیعی  هستند ، کسب کنند.

 نتایج این تحقیق بر سیاست های بهداشت عمومی که تغییر شیوه ی زندگی  بخصوص حفظ نمایه ی  توده ی بدنی سلامت را امکان پذیر می کند،  تاکید دارد.

محققان می گویند: حالت ایده آل در تحقیقات  آینده ارائه الگوهای دراز مدتی برای کاهش وزن بصورت عمدی نسبت به کاهش وزن ناخواسته است، ابزارهایی برای موفقیت  درکاهش وزن و حفظ وزن که برای کاهش حوادث قلبی عروقی لازمهستند.

منبع :www.sciencedaily.com/releases/2014/05/140520184801.htm